Maladaptív étkezési szokások szerepe az elhízásban és a sikertelen fogyókúrákban

/, elhízás/Maladaptív étkezési szokások szerepe az elhízásban és a sikertelen fogyókúrákban

Maladaptív étkezési szokások szerepe az elhízásban és a sikertelen fogyókúrákban

Érzelmi evés, túlzott diétás kontroll és externális evés

Nagyon sok súlyproblémával küzdő gyermek és felnőtt étkezésében fellelhetőek olyan maladaptív (nem megfelelő, rosszul alkalmazott) étkezési szokások, amelyek szerepet játszanak a túlsúly kialakulásában és a sikertelen fogyókúrákban. Most ezek közül szeretnék néhányat sorra venni.

  1. Érzelmi evés

A különböző érzelmi állapotok fontos szerepet játszanak abban, hogy mikor, mit és mennyit eszünk, s ezek gyakran felülírják a biológiai éhség és telítettség jelzéseket. Az érzelmi evést úgy lehetne meghatározni, mint az éhség hiányában történő evés, melynek célja a negatív hangulat szabályozására való törekvés. Az átlagos testsúlyú személyekkel összevetve, az elhízott személyekre inkább jellemző az érzelmi evés, tehát az, hogy nagyon sok különböző érzelmi állapotra (szomorúság, düh, unalom stb.) egységesen evéssel reagálnak. Számukra nehézséget okozhat a saját negatív érzéseik tudatosítása és differenciálása.

Az érzelmi evésnek még két további jellemzője van, ami miatt fontos szerepet játszik a túlsúly kialakulásában. Az egyik, hogy az érzelmi evésre a kényelmi ételek túlfogyasztása jellemző. Tehát ilyenkor sajnos nem egy egészséges salátára vágyunk, hanem valami magas energiatartalmú ételre (jellemzően édességek, péksütemények). A másik, hogy nem kell semmilyen nagyon traumatikus esemény a megjelenéséhez. Sőt az egészen enyhe, mindennapi érzelmi terhelés vagy teljesítményhelyzet is kiválthatja. Az érzelmi evés tekinthető egyfajta nem megfelelő megküzdési eszköznek is, amikor a személy nem az érzéseinek megfelelően reagál, hanem elfojtja azokat és a felgyülemlő negatív érzéseket evéssel igyekszik csökkenteni.

Az érzelmi evésnek fontos szerepe van a visszahízásban. Hiába igyekszik valaki tartani a diétás kontrollt, idővel ezt valamilyen negatív érzelmi állapot felülírja, ami túlevéshez és a diétás törekvések feladásához vezet. A sikeres és tartós testsúlycsökkentéshez szükség van a különböző negatív érzések tudatosítására, megfelelő differenciálására és a megfelelő megküzdési készségek megtanulására.

  1. Túlzott étrendi korlátozás

Ez lehet mennyiségi (pl. nagyon alacsony kalóriabevitel) vagy összetételre vonatkozó (pl. bizonyos élelmiszercsoportok teljes elhagyása az étrendből).

A diéták során a legtöbben igyekeznek nagyon keveset enni, többségében olyan ételeket, amelyeket egyébként nem szeretnek és tiltólistára tesznek szinte minden olyan ételt, amelyeket egyébként szeretnek. Ennek a következménye a folyamatos frusztráltság és sóvárgás és hát idővel a diéta feladása.

Egy nagyon merev étrendi kontrollt lehetetlen hosszútávon fenntartani és a túlzott korlátozás törvényszerűen túlevéshez vagy falásrohamhoz vezet, mely a kontrollvesztés érzetével társul. Ilyenkor sokan azt élik meg, hogy hiába tudják, hogy nem kellene ennyit enni, mintha nem tudnák irányítani önmagukat. A túlevéses epizódokat pedig erőteljes bűntudat, kudarcélmény követi és a fogadalom egy újabb, még szigorúbb korlátozásra, melyet aztán idővel egy újabb túlevés vagy falásroham szakít meg… Az ilyen diéta pedig nem hogy nem fogyaszt, hanem hosszútávon elhízáshoz, negatív hangulathoz, rosszabb esetben evészavar kialakulásához vezet.

A diéta sohasem csak annyi, hogy mikor, mit vagy mennyit eszem. A diéta mindig azt is magába foglalja, hogy a saját belső éhínség és telítettség jelzéseimet igyekszem felülírni egy kognitív kontrollal. Azonban minél szigorúbb a kontroll és minél inkább eltér a természetes étkezési ritmusomtól, annál érzékenyebb bármilyen érzelmi vagy kognitív terhelésre pl. rossz hangulat, stresszes időszak vagy teljesítményhelyzet. Ilyen esetben a legtöbben teljesen feladják a diétát és nagyon nehezen vagy egyáltalán nem tudnak visszatérni a diétához.

De ugyanilyen kihívásnak tekinthető minden olyan akár pozitív időszak is, amikor eltérünk a megszokott rutintól (pl. nyaralás, ünnepek, vizsgaidőszak). A fentiek miatt a sikeres diétához elengedhetetlen az egyéni igények, jellemzők felmérése és figyelembevétele a diéta során és a rugalmas kognitív kontroll kialakítása.

3. Externális evésA súlyproblémákkal küzdőkre jellemző az externális evés, tehát az, hogy nem a belső jelzések, hanem az étel illata, látványa befolyásolja, hogy mikor kezd el enni vagy mikor hagyja abba. Így lehet az, hogy hiába reggelizett valaki, munkába menet megérzi a friss péksütemény illatát és betér a boltba venni valamit. Vagy az, hogy hiába lakott jól valaki, amíg ott van a tányéron az étel, úgy érzi azt kötelessége megenni. Ez a fajta külső kontrollos evés, pedig a túlsúly kialakulásához és fennmaradásához vezet. Ezek gyakran tudattalan folyamatok, szokások, amelyeket nehéz leküzdeni, megváltoztatni.   Összefoglalva a maladaptív étkezési szokások fontos szerepet játszanak a súlyproblémák kialakulásában és a a testsúlycsökkentési kudarcokban, így ezekkel mindenképpen foglalkozni kell a sikeres fogyás érdekében.

2019-04-02T08:34:36+00:00 április 2nd, 2019|bejegyzések, elhízás|
error: